Ställringar / låsringar / axellås
Ställringar, klämringar och axellås från KIPP
För att kunna garantera funktionen och prestandan hos komponentgrupper finns det exakta infästningsmetoder som spelar en avgörande roll inom konstruktion och maskinteknik. Axellås, ställringar och klämringar är sådana oumbärliga manöverdelarsom möjliggör tillförlitlig fixering och exakt positioneringav komponenter på axlar.
De kommer till användning inom en mängd olika tillämpningar, i alltifrån industrimaskiner till fordonsdrivningar. Dessa tre manöverdelar; klämringar, ställringar och axellås, har en central roll inom industrin. Där är kraven på prestanda, tillförlitlighet och precision särskilt höga. Trots detta är manöverdelarna oumbärliga i fabriker och produktionsanläggningar för korrekt inriktning och säkring av maskinkomponenter. Fästelementen bidrar inte bara till maskinsystemets stabilitet och effektivitet, utan garanterar även en stabil koppling. norelems delarna monteras och demonteras på nolltid ökar produktiviteten och flexibiliteten under arbetsdagen.
Vad är ställringar, klämringar och axellås?
Skillnaden mellan de tre manöverdelarna
Typer av ställringar, klämringar och axellås
Urvalskriterier och montering av manöverdelarna
KIPP är din tillförlitliga tillverkare av klämringar, axellås och ställringar
Vad är ställringar, klämringar och axellås?
Ställringar är mekaniska komponenter som används för att bestämma den axiella positionen hos axlar, lager eller andra roterande delar exakt. De kommer ofta till användning inom maskinteknik, fordonsindustrin och vid andra tekniska tillämpningar. Ställringar består vanligtvis av en ring med en eller flera slitsar, samt en skruv. Skruven används för att göra ringen mindre eller för att öppna den. När man drar åt skruven fixeras ställringen och på så sätt hamnar komponenten i en exakt axiell position. Ställringar erbjuder en enkel och tillförlitlig metod att bestämma positionen för roterande komponenter och kan vid behov anpassas eller tas bort utan konstigheter. I KIPPs sortiment finns ställringar av olika storlek, material och utföranden, för att kunna uppfylla de mest skilda krav och passa olika användningsområden.
Med hjälp av en klämring kan komponenter fixeras. Samtidigt möjliggör klämringen en exakt axiell positionering. Manöverdelen kommer ofta till användning inom maskinteknik, fordonsindustrin och vid andra tekniska tillämpningar. Klämringar består vanligtvis av en ringformad kropp med ett eller flera spännelement som när de dras åt upprättar en robust koppling mellan ringen och axeln. Detta sker i regel med hjälp av skruvar eller andra fästelement. Spännelementen i klämringen utövar ett jämnt tryck på axeln, och på så sätt skapas en säker infästning och exakt fixering av komponenten
Axellås fäster komponenter som t.ex. hjul, kugghjul eller andra roterande element på en axel. Axellås är vanliga inom olika områden, t.ex. maskinteknik och fordonsteknik. De består av en cylinderformad del med ett hål i mitten, vilket passar över en axel, samt fästelement som har till uppgift att få dit låset ordentligt.
Skillnaden mellan de tre manöverdelarna
Axellås hör, i likhet med ställringar och klämringar, till mekaniska fästelement. Manöverdelarna används till att fästa komponenter på axlar. Trots att funktionen är väldigt lik hos de olika manöverdelarna finns det även vissa skillnader.
Den främsta skillnaden är det sätt på vilket komponenterna fixeras och positioneras. En ställring har som främsta uppgift att bestämma komponenternas axiella position exakt. En klämring har samma uppgift, men erbjuder ofta en kraftfullare fixering jämfört med ställringarna. Ett axellås däremot används för att fästa roterande komponenter.
Medan en ställring är en ring med en eller flera skruvar, fästs komponenten med ett spännelement i klämringen. Hos ställringar begränsas storleken på komponenten av den invändiga diametern och den fixeras av skruvarna. Hos klämringar klämmer den ringformade kroppen fast komponenten genom att skruvarna ställs in med kortare avstånd.
Axellås består av en cylinderformad del med ett hål i mitten. Detta hål passar över axeln. För att låset ska kunna fixeras har axellåset ytterligare fästelement.
Typer av ställringar, klämringar och axellås
Denna kategori med manöverdelar innehåller 12 olika produkter. Dessa skiljs åt baserat på invändig och utvändig diameter.
Klämringar
KIPPs sortiment innehåller åtta olika klämringar.
- Invändigt slitsade klämringar finns även som breda, invändigt slitsade klämringar tillgängliga. De invändigt slitsade klämringarna ser till att geen jämn fördelning av spännkrafterna. På så sätt uppnås en exakt passform och höga spännkrafter utan att arbetsstycket skadas. Axeltoleransen ska ligga inom h11. Den breda klämringen har två gängstift.
- Utvändigt slitsade klämringarfinns även som breda, utvändigt slitsade klämringar . Tack vare slitsen på klämringens utsida kan upp till 15 % högre klämkrafter nås än med utförandet med slits på insidan. Hålet förblir cylindriskt, vilket innebär att axeln omsluts exakt. Det breda utförandet har två gängstift.
- Slitsade klämringar med låsspak Dessa har en måttanpassad passform och mycket höga spännkrafter. Med låsspaken kan man klämma fast eller lossa klämringen med ett enkelt handgrepp.
- Delade klämringar skiljer sig från traditionella klämringar genom att de är indelade i en eller flera sektioner. Då klämringarna är delade möjliggörs enklare montering och demontering, utan att komponenten måste tas bort från axeln. De delade klämringarna av rostfritt stål A4 är även märkta med en liten centreringspunkt på ytterdiametern. Märkningen gör det lättare att rikta in och montera ringarna.
- Breda, delade klämringar har två gängstift med insexkant. Denna typ av klämring kan användas vid temperaturer mellan -40 °C och +175 °C. Tack vare den tvådelade konstruktionen kan den breda, delade klämringen monteras enkelt och snabbt. De delade klämringarna omsluter axeln med en jämn fördelning av klämkrafterna, vilket resulterar i en exakt passform och höga spännkrafter.
- Klämringar med gänga Även klämringen med gänga kan användas vid temperaturer mellan -40 °C och +175 °C. Klämringarna med gänga kan användas tillsammans med gängade stavar eller axlar med en toleransklass på 6g. Gängan omsluter motstycket med en jämn fördelning av spännkrafterna.
Ställringar
Tre av produkterna i kategorin är ställringar. Två av ställringarna är standardiserade enligt DIN-standar 705. De består av stål eller rostfritt stål. Nedan går vi in närmare på respektive ställring
- Ställringar DIN 705 av stål
- Finns i två former:
- Form A – med gängstift enligt DIN 553, gängstiftet lämpar sig för montering med spårskruvmejsel.
- Form B – med gängstift enligt DIN 914, gängstiftet kan dras fast med insexnyckel.
- Grundkroppens yta kan fås i blankt, förzinkat eller blåpassiverat utförande
- Finns i två former:
- Ställring DIN 705 av rostfritt stål
- Består av rostfritt stål 1.4305
- Ställringen finns i blankt utförande.
- Även där kan man välja mellan två former, DIN 553 med slits och DIN 914 med insexkant.
- Ställringar med vinghandtag av stål
- Ställringen uppfyller DIN-standard 705.
- Den har ett variabelt anslag
- Ställringen är tillverkad av blankt stål, medan vinghandtaget är tillverkat av svartgrå termoplast. Handtagets gängbult är tillverkad av stål i hållfasthetsklass 5.8 och är blåpassiverad.
från
norelems från KIPP består av seghärdat stål 1.1206.
I vår materialöversikt kan du läsa mer om egenskaperna hos seghärdat stål 1.1206.
Axellåset finns i brunerat utförande och kan snabbt och enkelt träs på axlar. Efter att axellåset har justerats till korrekt manövreringsläge kläms det fast på axeln. Via fästgängan kan greppstänger skruvas fast på axellåset. För att kunna garantera en säker vridmomentsöverföring får axelns tolerans inte överstiga H11!
Axellåset går att få med en invändig diameter på 10 mm, 12 mm, 14 mm eller 16 mm, och en utvändig diameter på 24 mm, 28 mm eller 32 mm.
Urvalskriterier och montering av manöverdelarna
Rätt val av ställring, klämring eller axellås är avgörande för att kunna garantera optimal prestanda och tillförlitlighet i mekaniska system. Vid valet av dessa fästelement behöver man ta hänsyn till olika faktorer. För att vara säker på att manöverdelarna uppfyller de specifika kraven i den aktuella tillämpningen behöver man tänka på följande kriterier:
Lastkrav
En viktig aspekt vid valet av ställringar, klämringar och axellås är att ta hänsyn till lastkraven i den aktuella tillämpningen. Detta omfattar såväl statisk som dynamisk belastning som komponenten kan utsättas för. Det är viktigt att säkerställa att de valda fästelementen har erforderlig bärförmåga och hållfasthet för att orka bära upp lasten.
Diameter och storlek
Manöverdelarnas diameter och storlek måste stämma överens med måtten på axeln och den komponent som ska fixeras. Det är viktigt att säkerställa att fästelementen passar perfekt på axeln för att kunna garantera en säker och stabil koppling.
Materialval
Valet av rätt material beror på omgivningsförhållandena och tillämpningens specifika krav. Det är viktigt att välja material som har tillräcklig hållfasthet, korrosionsbeständighet och motståndskraft mot övriga påfrestningar i miljön.
Kompatibilitet och anpassningsmöjligheter
Fästelementen ska vara kompatibla med andra komponenter och system som de interagerar med. Det är viktigt att säkerställa att de kan integreras sömlöst i det övergripande systemet och inte orsakar kollision med andra komponenter.
Genom att ta hänsyn till dessa aspekter kan du välja rätt ställring eller klämring, samt passande axellås för dina tillämpningar. Optimera prestanda, tillförlitlighet och effektivitet i dina system redan idag.Har du frågor om produkterna eller känner dig osäker på vilken manöverdel som passar din tillämpning? Då är det bara att kontakta oss.
Redan vid monteringen av manöverdelen märks vår omsorg och precision. Kontrollera fästelementets passform på axeln före monteringen. Kontrollera att axelns yta är ren och fri från smuts, rost och skador. Om så inte är fallet ska ytan rengöras.
Placera manöverdelen i önskad position på axeln för att rengöra den. Se till att den är jämnt inriktad, sluter tätt och inte lutar eller sitter snett.
Vid monteringen av en ställring ska man kontrollera att slitsen i ställringen ligger i linje med skruvhålen eller andra fästpunkter på komponenten.
Dra åt manöverdelens gängstift jämnt för att utöva ett jämnt tryck på axeln. Se till att hålla det vridmoment som rekommenderas av tillverkaren, för att undvika att materialet sträcks ut för mycket eller skadas.
Kontrollera efter monteringen att manöverdelen är säkert fixerad och korrekt placerad på axeln. Se till att den sitter ordentligt och inte rör sig eller glappar.
Allmänna tips för montering av klämringar, ställringar och axellås är rätt självklara. Trots detta vill vi inte låta dem gå obemärkta förbi.
- Använd rätt verktyg och håll rekommenderade vridmoment för att undvika att fästelementen skadas eller deformeras.
- Utför en slutkontroll för att säkerställa att alla fästelement har dragits åt som de ska och att komponenten är säkert fixerad.
Om du följer dessa anvisningar och tips kan du vara säker på att monteringen av sklämringar, ställringar och axelnav går problemfritt.
KIPP är din tillförlitliga tillverkare av klämringar, axellås och ställringar
KIPP är en välrenommerad tillverkare av fästelement. Vår långa erfarenhet hjälper oss att förstå dina krav och behov på djupet.
En avgörande faktor för KIPPs framgångar är företagets höga kvalitetsstandarder. Fästelementen från KIPP tillverkas enligt strikta kvalitetsstandarder för att säkerställa att de uppfyller de höga kraven inom olika tillämpningar. Dessa kvalitetskontroller sträcker sig över hela produktionsprocessen, från valet av material till slutkontrollen av den färdiga produkten.
Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment som täcker in olika typer av fästelement för en mängd olika tillämpningar.
Luta dig mot vår långa erfarenhet du också. Har du frågor? Då är det bara att kontakta oss. Vi finns där för dig!